Mediteren brengt in de eerste plaats ontspanning voor de geest en het lichaam. Door te mediteren geef je je over aan de weldadige verlaging van de frequentie (alfa golven) van je hersengolven en haal je de spierspanning uit je lichaam. Dat geeft een heerlijke innerlijke rust en een gevoel van nieuwe kracht en energie. Je krijgt het idee “alles weer aan te kunnen”. Tijdens het mediteren kan men gemakkelijk diep ontspannen, zonder dat men een inspanning hoeft te leveren.

Veel artsen wijzen stress en spanning aan als mogelijke oorzaak van depressie, angsten, hoge bloeddruk, overgewicht, hartklachten, slapeloosheid, etc. Regelmatige perioden van diepe ontspanning door het toepassen van meditatietechnieken kunnen stress verminderen en ons zo minder vatbaar maken voor aan stress gerelateerde ziekten. We kunnen ons door het mediteren beter voelen en ons makkelijker ontspannen. We kunnen makkelijker in slaap komen en kunnen ons beter concentreren door het mediteren. Sommige mensen zeggen dat ze eindelijk “rust in hun hoofd” hebben gekregen door het mediteren en de ontspanning die daarvan het gevolg is.

Voor veel mensen is het niet eenvoudig te ontspannen. Zij zijn gewend geraakt aan stress, pijn en ongemak. Het reduceren van stress als gevolg van mediteren wordt in toenemende mate wetenschappelijk onderbouwd. De bloeddruk daalt, evenals het niveau van stress afhankelijke biochemische stoffen, zoals cortisol, adrenaline etc.

Een ander effect van volledige ontspanning door meditatie is, dat de activiteit van de rechterhersenhelft gestimuleerd wordt, zodat het denken meer intuïtief en creatief wordt. Er ontstaat een evenwicht of balans tussen de linker- en de rechterhelft, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe impulsen.

Velen hebben leren mediteren en ervaren dagelijks de positieve effecten van meditatie.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *