Mindfulness leert ons dat het heilzaam is je volle aandacht te houden bij datgene wat je aan het doen bent, en onderzoek heeft dat bevestigd; wie meer mindful leeft, heeft minder last van stress, slaapproblemen, fysieke klachten, depressiviteit en angst.

Desondanks lijkt multitasken in onze westerse 24 uursmaatschappij de basisstand te zijn. Vooral tieners kunnen er wat van. Maar uit onderzoek blijkt dat je met al dat gemultitask van de regen in de drup raakt. Mensen die vaak op die manier bezig zijn, of ze nu jong of oud zijn, blijken een kortere aandachtsspanne te hebben. Ze zijn sneller afgeleid, kunnen minder goed redeneren, zijn minder precies en onthouden minder details van de dingen waar ze zo druk mee waren.

In principe is ons brein niet gemaakt voor multitasken. Het werkgeheugen in ons brein – een netwerkje dat zetelt in de prefrontale en pariëtale cortex: het deel van het brein dat ons in staat stelt de aandacht ergens op te focussen – kan slechts één element tegelijkertijd verwerken. Wanneer het werkgeheugen meerdere elementen tegelijk moet uitvoeren dan verplaatst één van de elementen zich naar het langetermijngeheugen. Als de ene taak is afgerond schakelen we razendsnel naar de andere taak, die eerst moet worden ‘opgehaald’ uit het langetermijngeheugen. Wanneer wij aan het multitasken zijn, zijn we dus eigenlijk aan het switchtasken.En dat vele schakelen heeft nadelen:

  • 40% minder productief
  • 3 tot 4 maal meer fouten
  • tijdrovend
  • stress verhogend
  • minder focus; halve aandacht voor je relatie of klant
  • energie slurpend en vermoeiend
  • remt creativiteit en innovatief vermogen

 

Ons lichaam kan in feite wel goed multitasken, vaak zelfs zonder dat we het doorhebben: ademen, voedingsstoffen verwerken, bloed rondpompen en tegelijkertijd deze tekst lezen. Belangrijk is daarbij dat één taak bewust wordt uitgevoerd (in dit geval het lezen van deze tekst) en de rest van de taken onbewust gebeurt. Als dat het geval is, kun je prima (veel) dingen tegelijk doen.

Met heel veel oefening zijn we in staat om taken van ons werkend brein naar ons reflexbrein te brengen (onbewust automatisch gedrag). Een voorbeeld daarvan is autorijden. Gas geven, schakelen, sturen, remmen en tegelijkertijd het verkeer in de gaten houden: we voeren veel taken tegelijkertijd uit. Zolang één taak bewust wordt uitgevoerd en de andere taken onbewust gebeuren is er niets aan de hand en kunnen wij prima multitasken.

Waarom gaat multitasken dan toch vaak fout?

  1. Het is funest voor je concentratie

Multitasken is een ander woord voor ongeconcentreerd bezig zijn. Je richt je aandacht op meerdere dingen tegelijk, waardoor het steeds lastiger wordt om je op één ding goed te kunnen concentreren. Je bent het immers gewend om van alles tegelijk te doen. Door niet te multitasken maar te monotasken, train je voor een langere spanningsboog.

  1. Er is nog minder ruimte voor even niks

De smartphone is een handige uitvinding, maar maakt het ook nóg makkelijker om te multitasken. Wacht je op de trein? Dan kun je best even Facebook checken. Zit je op de wc? Dan geldt hetzelfde. Wie multitaskt gunt zichzelf niet de tijd om even te niksen en verleert het om te dagdromen. Terwijl dat juist zo belangrijk is. Door even helemaal niks te doen, laad je op en is er ruimte voor ‘aha-momenten’. Het maakt je zelfs creatiever.

  1. Je hebt minder oog voor je omgeving

Als je meerdere dingen tegelijk doet, heb je minder oog voor je omgeving. Als je wandelt én op je telefoon kijkt, mis je de helft. Uit onderzoek blijkt dat we veel minder prikkels registreren als we multitasken. Zonde, want de mooiste dingen vallen op als je aandacht hebt voor de wereld om je heen. Van een glimlach van een vreemde tot een zonsondergang.

  1. Je bent onproductief bezig

Doe je liever één ding goed, dan drie dingen voor de helft? Dan is dat een goede reden om voor eens en voor altijd te stoppen met multitasken. Meerdere dingen tegelijk doen, maakt je namelijk alles behalve productief. Voordat je het weet, heb je allemaal losse eindjes en maak je nooit iets écht af. Het switchen tussen verschillende taken, zorgt er ook voor dat je steeds opnieuw moet beginnen. En dat kost onnodig veel tijd en energie.

  1. Het geeft je een gevoel van stress

Door te multitasken krijg je het gevoel dat je het druk hebt. Dit komt omdat je je brein de opdracht geeft om op meerdere dingen tegelijk te focussen, terwijl dat eigenlijk onmogelijk is. Hierdoor voel je je eerder gestrest. De oplossing is simpel: doe één ding tegelijk met je volle concentratie. Het gevoel van stress verdwijnt en je bent ook nog eens eerder klaar.

  1. Je komt nooit echt in een flow

Ken je het gevoel dat je compleet door iets wordt opgeslurpt? Je geniet er extra van, het geeft je energie en je vergeet even de tijd. Dan ben je in een productieve flow. Je kunt alleen in deze fijne (werk)modus komen als je je niet steeds door iets anders laat afleiden. Leg je telefoon daarom uit het zicht, vermijd andere bronnen van afleiding en doe één ding tegelijk. Dan zit je zo in de flow!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.