Ben je soms veel te veroordelend naar jezelf? Heb je de neiging om te blijven hangen in zwakheden of ‘fouten’ in plaats van trots of blijheid te voelen over dingen die je goed doet? Ben je makkelijk van slag bij kritiek of tegenslag? Kan je niet zomaar vragen om hulp of om iets dat je nodig hebt?  Als je ‘ja’ geantwoord hebt op één van deze vragen dan is het tijd om je opnieuw af te stemmen op zelfliefde.

Zelfliefde houdt in dat je onvoorwaardelijk voor jezelf kiest. Zelfliefde betekent niet dat je denkt je perfect bent, het gaat erom dat je ten alle tijden bewust bent dat je Liefde, Acceptatie en Geluk waard bent, ongeacht in welke situatie je je bevindt. Wanneer je lekker in je vel zit weet je dat je jezelf niet steeds hoeft te bewijzen.

Als je de liefde van binnenuit voelt ben je meer in staat om jezelf (en anderen) te vergeven voor je zogenaamde ‘fouten’. Je geeft jezelf toestemming om te zijn wie je bent, met jouw unieke kenmerken. Je houdt op met jezelf in bochten te wringen: je hoeft jezelf niet steeds te bekritiseren. En tenslotte ga je steeds vollediger leven, wakker en verbonden met de wereld om je heen. Zelfliefde is dé gezonde basis, het fundament voor een gelukkig leven.

  1. Spiegel

Kijk elke ochtend en elke avond even diep in je eigen ogen en zeg zo welgemeend als je maar kan: ‘Ik hou van je’. Neem de tijd om het binnen te laten komen.

Deze hele kleine, snelle actie kan alles in je leven shiften. Het lijkt zo iets kleins, maar het kan enorme impact hebben. Probeer het maar. En als je het maar blijft vergeten, schrijf dan op een post-it of iets dergelijks een leuke reminder voor op je spiegel.

  1. Geef jezelf complimenten 

Zelfliefde impliceert het vieren van je kracht en je verworvenheden. Maak een lijst met alle dingen die je ooit gedaan hebt en die je trots maken. Schrijf alles op. Ook de kleine dingen, zoals iets wat je gedaan hebt voor een ander, een onthaast-moment dat je gecreëerd hebt of een glimlach of praatje dat je gemaakt hebt met een vreemdeling. Zoek naar de pareltjes in jezelf. Maak dan ook nog een lijst van jouw mooie eigenschappen en kwaliteiten die je goed doen voelen. Kijk elke dag even naar deze lijst en complimenteer jezelf ermee.

  1. Word je bewust van je negatieve denken

Dit negatieve denken ben jij niet! Blijf alert hoe je tegen jezelf praat en beperk het negatieve geratel van je denken tot een minimum. Elke keer als je jezelf betrapt op afkeuring of andere negativiteit, neem je een diepe ademhaling, geef je het even aandacht, en blaas je het onmiddellijk en bewust uit je denken weg. Geef je denken geen voedsel in de vorm van roddels, aannames, boosheid en oordelen.

  1. (Re-)Connect

Neem de tijd om liefdevolle communicatie met jouw eigen hart te oefenen. Een prachtige healing-methode uit Hawaï (Ho ’O Pono Pono) kent slecht 4 zinnetjes: Ik hou van je, Vergeef me, Het spijt me en Dank je.

Neem een moment om te connecten met je hart, adem er diep naar toe. Zeg dan: ‘Ik hou van je, het spijt me dat ik je steeds weer vergeet, vergeef me alsjeblieft en dank je wel dat je er al die jaren steeds voor me bent’. Je kunt de zinnen vormen naar je eigen gevoel en de volgorde is niet belangrijk.

Misschien voelt het een beetje raar in het begin, maar de ontspanning die het brengt in jouw hart is letterlijk mind-blowing. Deze methode is ook heel bruikbaar als je jezelf betrapt op negativiteit en oordelen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.