Mindfulness

Mindfulness (opmerkzaamheid of aandachtigheid) is een wetenschappelijk onderbouwde en veelbelovende stroming binnen de psychotherapie en wordt gegeven in de vorm van trainingen. Mindfulness helpt je in het hier en nu te zijn en te zien wat er werkelijk is en wat je denkt of wenst dat er is. Op deze manier wordt bewuster van jezelf en van de manier waarop je in het leven staat. Zonder oordeel. Mindfulness is hierbij niet alleen een formele techniek waarbij je leert mediteren, maar waarbij je als het ware een nieuwe levenshouding aanneemt/ aanleert.

In het dagelijks leven zijn we met onze gedachten vaak in het verleden of de toekomst. Veel dingen doen we op de automatische piloot, onbewust. Er zijn zoveel dingen die onze inzet en aandacht vragen. Meestal zijn we bezig met wat zich in de toekomst zal voordoen of wat zich in het verleden voordeed, met fantasieen, gedachten of piekeren en oordelen. Zo kunnen we zomaar een groot deel van de dag ‘missen’. Dit patroon is te doorbreken met mindfulness.

Mindfulness I (MBSR programma)

Je leert mindfulness door te oefenen. Dit heeft een aantal positieve gevolgen. Door vaker jouw aandacht te sturen leer je afstand nemen van de hersenspinsels in jouw hoofd. Je kunt je beter concentreren en ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger. Tegelijkertijd worden jouw ervaringen een stuk levendiger en intenser door er jouw volle aandacht aan te schenken. Daarbij leer je beter jouw grenzen te bewaken en wordt je zelfbewuster en zelfverzekerder.

Dit is een groepstraining. Deelname aan een groep biedt veel herkenning en erkenning. Er wordt gewerkt met kleine groepen (minimaal 4 en maximaal 8 personen). Naast de groepstrainingen is het ook mogelijk om individueel aan de slag te gaan.

Mindfulness II (verdiepingstraining)

Mindfulness Compassietraining

Toggle Content goes here

Mindfulness Meditatietraining

Toggle Content goes here

Mindfulness @work

Toggle Content goes here

Mindfulness Live (Mastermind incl. online programma)

Toggle Content goes here

Mindfulness Opfristraining

Toggle Content goes here

HSP

Je hoort steeds vaker ouders zeggen dat hun kind hooggevoelig is of dat ze zichzelf bewust worden dat ze hoogsensitief zijn.  In deze 24 uurs economie is het steeds belangrijker dat je leert om met je eigen hoogsensitiviteit om te gaan.

Maar wat is een Hoogsensitief persoon?

Hoogsensitief persoon of hsp staat voor: highly sensitive person, oftewel ‘zeer gevoelig persoon’. Een hoogsensitief persoon is iemand die veel waarneemt en ook intens waarneemt. Deze waarneming kan tot overprikkeling leiden. Hoogsensitiviteit is nochtans geen aandoening of stoornis, maar een aangeboren persoonlijkheidskenmerk. Hooggevoeligheid betekent in dit geval ook niet ‘erg emotioneel’. In de praktijk zie ik juist dat veel hsp’ers vooral in het ‘hoofd zitten’ en niet altijd makkelijk bij hun eigen gevoel kunnen.

‘De’ hoogsensitieve persoon bestaat bovendien niet. De eigenschap wordt gekleurd door andere persoonlijkheidstrekken, door ervaringen en door de context waarin je je bevindt. In de praktijk blijkt dat de manier waarop individuen omgaan met de dagelijkse overdosis aan prikkels, heel individueel is en afhankelijk van andere karaktereigenschappen en opvoedingspatronen. Hoogsensitiviteit is slechts één eigenschap, naast vele andere die we bezitten. Het is daarom een illusie te denken dat hoogsensitiven in alles op elkaar lijken.

HSP I

Hoe ga ik met mijn eigen HSP om?

Overprikkeling kan bij een hoogsensitief persoon grote proporties aannemen en leiden tot veel klachten. Zoals elke medaille heeft ook hoogsensitiviteit twee kanten: positieve eigenschappen en minder leuke. Met deze training zal ik je inzicht en handvatten geven om te gaan met je hoogsensitiviteit zodat klachten beperkt blijven en je de kracht van hoogsensitiviteit gaat ervaren.

Niet alleen de tastbare en inzichtbare prikkels beïnvloeden ons. Ook minder goed verklaarbare dingen merken hoogsensitiven (vaak onbewust) op. Ernaar luisteren is een hele kunst. Er vervolgens adequaat mee omgaan is weer een ander verhaal. De omgang met emotionele gevoeligheid, invoelendheid, vermogen zich te verbinden op een diep niveau, maken het leven enerzijds heel rijk, anderzijds heel lastig. Deze training gaat je leren om opnieuw te luisteren naar intuïtieve signalen, naar ons innerlijke kompas.

In deze training wordt gewerkt aan 5 componenten:

– Ben jij HSP (en/of hoogbegaafd)? 
– Wat is HSP precies? 
– Hoe ga ik met mijn eigen HSP om? 
– Wat voor een effect heeft dit op mijn stress (gevoeligheid)?
– Hoe kan ik goed voor mezelf zorgen in relatie tot mijn hoogsensitiviteit?

Dit is een groepstraining. Deelname aan een groep biedt veel herkenning en erkenning. Er wordt gewerkt met kleine groepen (minimaal 4 en maximaal 8 personen). Naast de groepstrainingen is het ook mogelijk om individueel aan de slag te gaan.

HSP II (verdiepingstraining)

Na een hoogsensitiviteit basistraining kan een verdiepingstraining hoogsensitiviteit (HSP) volgen. Deze verdiepingstraining richt zich speciaal op HSP:

– Welke dilemma’s heb ik die mij in mijn overprikkeling houden?

– Hoogsensitiviteit op het werk.

– Hoogsensitiviteit en gezondheid.

– Werken met ik-grensbewustzijn oftewel in je eigen ‘tuin’ blijven (theorie van Nick Blaser).

– High Sensation Seeker

– Onderwerp naar eigen inbreng.

In deze training wordt uitgebreid ingegaan op wat hooggevoeligheid is en waardoor het wordt veroorzaakt. Zowel de kwaliteiten als de mogelijke nadelen als jij je hooggevoeligheid nog niet optimaal beheerst.

Als je bijvoorbeeld te veel prikkels hebt ontvangen en overprikkelt raakt, dan kun je een hoop hinder ervaren. Lange termijn voorbeelden zijn (chronische) vermoeidheid of een burn-out.

Hooggevoeligheid hoeft echter niet moe te maken. Je kan ook kwaliteiten die bij hooggevoeligheid horen ontwikkelen en productief zijn! Als je meer bewust wordt van jouw kwaliteiten en valkuilen kan je jouw gedachten /of levenspatroon aanpassen, zodat meer kunt genieten in. Hooggevoelig zijn heeft veel voordelen, zo kunnen HSP intens genieten.

HSP @work

Toggle Content goes here

HSP voor mannen

Toggle Content goes here

Transactionele Analyse (TA)

Transactionele Analyse I

Toggle Content goes here

Transactionele Analyse II (verdiepingstraining)

Toggle Content goes here

Transactionele Analyse @work

Toggle Content goes here

Click here to add your own text

Ik-grensbewustzijn

Toggle Content goes here

Click here to add your own text

Mindfulness I (MBSR programma)

Mindfulness (opmerkzaamheid of aandachtigheid) is een wetenschappelijk onderbouwde en veelbelovende stroming binnen de psychotherapie en wordt gegeven in de vorm van trainingen. Mindfulness helpt je in het hier en nu te zijn en te zien wat er werkelijk is en wat je denkt of wenst dat er is. Op deze manier wordt bewuster van jezelf en van de manier waarop je in het leven staat. Zonder oordeel. Mindfulness is hierbij niet alleen een formele techniek waarbij je leert mediteren, maar waarbij je als het ware een nieuwe levenshouding aanneemt/ aanleert.

In het dagelijks leven zijn we met onze gedachten vaak in het verleden of de toekomst. Veel dingen doen we op de automatische piloot, onbewust. Er zijn zoveel dingen die onze inzet en aandacht vragen. Meestal zijn we bezig met wat zich in de toekomst zal voordoen of wat zich in het verleden voordeed, met fantasieen, gedachten of piekeren en oordelen. Zo kunnen we zomaar een groot deel van de dag ‘missen’. Dit patroon is te doorbreken met mindfulness.

Je leert mindfulness door te oefenen.Dit heeft een aantal positieve gevolgen. Door vaker jouw aandacht te sturen leer je afstand nemen van de hersenspinsels in jouw hoofd. Je kunt je beter concentreren en ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger. Tegelijkertijd worden jouw ervaringen een stuk levendiger en intenser door er jouw volle aandacht aan te schenken. Daarbij leer je beter jouw grenzen te bewaken en wordt je zelfbewuster en zelfverzekerder.

Mindfulness II (verdiepingstraining)

Mindfulness Compassietraining

Toggle Content goes here

Mindfulness Meditatietraining

Toggle Content goes here

Mindfulness @work

Toggle Content goes here

HSP I

Toggle Content goes here

HSP II (verdiepingstraining)

Toggle Content goes here

HSP @work

Toggle Content goes here

HSP voor mannen

Toggle Content goes here

Transactionele Analyse I

Toggle Content goes here

Transactionele Analyse II (verdiepingstraining)

Toggle Content goes here

Transactionele Analyse @work

Toggle Content goes here

Ik-grensbewustzijn

Toggle Content goes here

Mindfulness Live (Mastermind incl. online programma)

Toggle Content goes here

Mindfulness Opfristraining

Toggle Content goes here

Expert sessies (online masterclasses)

Toggle Content goes here