Compassie training

Indien je reeds eerder een basistraining hebt gevolgd en hebt ondervonden dat mindfulnessbeoefening je goed doet en je graag meer wilt oefenen met het integreren van een milde, vriendelijke houding naar jezelf en anderen. Compassie is het vermogen ons betrokken te voelen bij pijn en lijden, zowel dat van onszelf als dat van anderen.

 Veel mensen kunnen hard of streng voor zichzelf zijn. Of ze vinden dat ze nog beter hun best moeten doen of ze kunnen somber, angstig, boos of wantrouwend in de wereld staan en moeite hebben om warme gevoelens voor zichzelf en anderen te ervaren. In deze gevallen valt een compassietraining te overwegen, waarin oefeningen aangeboden worden om meer warmte, geborgenheid, acceptatie en verbondenheid met onszelf en anderen te ervaren.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur, één keer in de twee weken. Net als bij de mindfulnesstraining is het thuis oefenen van belang. Je haalt het maximale uit de training bij een dagelijkse formele beoefening en reflectie van gemiddeld een half uur tot een uur per dag.

De compassietraining is net als de mindfulnesstraining een ervaringsgerichte training. Er worden oefeningen aangeboden die gericht zijn op het doen groeien van acceptatie en verbondenheid met onszelf en met anderen. Moeilijke ervaringen worden niet uit de weg gegaan, maar er is ook ruimte voor humor en ontspanning. Aan de hand van zelfonderzoek wordt aan eigen ervaring getoetst wat heilzaam is en wat niet.