IEMT

Integral Eye Movement Therapy

Mindfulness in crisistijd
Mindfulness in crisistijd

Wat is IEMT (Integral Eye Movement Therapy)?

Heb jij wel eens last van onplezierige gevoelens en emoties, herken jij thema’s in je leven die je graag zou willen veranderen of wil jij meer zelfvertrouwen hebben?

Integral Eye Movement Therapie (IEMT) is een methodiek voor verandering van ongewenste negatieve gevoelens. Daarnaast kan IEMT ingezet worden als je last hebt van een bepaald thema in je leven of de invloed van een persoon op jou, waar je moeite mee hebt. Als je iets heftigs hebt meegemaakt, dan veroorzaakt dit een ‘imprint’ in je hersenen. Deze imprint zorgt ervoor dat jij op dit gebied niet verder ontwikkelt. IEMT ondersteunt je bij jouw identiteitsontwikkeling, waardoor jij volledig in je huidige leeftijd wordt gezet (het ‘updaten van identiteitsdelen’). Het is een krachtige, korte, snelle en effectieve methode, waarbij het praten over je emoties en angsten tot een minimum wordt beperkt. Tijdens een IEMT sessie maken we gebruik van oogbeweging als belangrijkste middel tot verandering.

IEMT brengt je weer terug in het heden en stelt jou in staat om negatieve ervaringen uit het verleden los te laten.

Na de IEMT sessie kon ik veel meer in mijn eigen kracht blijven staan en kwam ik uit dat loyaliteitsconflict wat ik ervoer.

IEMT heeft mij geholpen om mij echt volwassen te voelen, stevig en stabiel.

Door de IEMT sessies heb ik weer toegang gekregen tot mijn verleden, oude herinneringen komen weer terug, heel fijn.

Tijdens de IEMT sessie kreeg ik een heel mooi inzicht, waardoor ik me sindsdien iedere dag rustiger en vrijer voel. Ik ben heel dankbaar voor wat er tijdens die sessie is gebeurd.

Wat ben ik dankbaar voor deze IEMT sessie. Dankzij deze IEMT sessie heb ik het probleem van mijn moeder, waar ik mee was belast, terug kunnen geven aan haar. Dit voelt als een echte bevrijding. Nu kan ze er zelf mee aan de slag. Maar dat is nu haar verantwoordelijkheid en niet langer meer de mijne.

Iets waar ik mij jarenlang schuldig over heb gevoeld, daar kijk ik nu met hele andere ogen naar! Had ik dit maar eerder gedaan, dan had ik dit schuldgevoel niet zo lang met mij mee hoeven dragen.”“Nu realiseer ik mij waarom ik niet loskwam van een terugkerend patroon. Dit patroon werd al generaties lang doorgegeven binnen onze familie. Hier heb ik nu een einde aan gemaakt dankzij IEMT.

Dankzij deze IEMT sessie, ervaar ik nu alleen nog een gezonde angst. De angst, die mijn dagelijks leven beheerste, is verdwenen.

Wat is IEMT

IEMT is een therapie waarbij de ogen worden bewogen, waardoor nieuwe verbindingen in de hersenen ontstaan, die ongewenste emoties bij bepaalde situaties helpen te verminderen of zelfs laten verdwijnen. Denk daarbij aan situaties waar je onprettige gevoelens aan over hebt gehouden en die je nog steeds ervaart, ook al is de gebeurtenis al lang voorbij.

Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je in het verleden gepest bent of wanneer je makkelijk gevoelens van een ander overneemt. Er kunnen ook (onbewuste) traumatische ervaringen zijn, die nog steeds fysieke en emotionele klachten met zich mee brengen. Het maakt hierbij niet uit of de gebeurtenis recent heeft plaatsgevonden of dat het al jaren geleden is. Zelfs ervaringen van voor je geboorte kunnen worden behandeld met IEMT.

Je hoeft er niet over te praten

Het kan zijn, dat je niet wil praten over het probleem. Dit kan bijvoorbeeld zijn over situaties, waarbij er sprake is van schaamte of therapiemoeheid. Ik hoef voor deze therapie helemaal niets over de inhoud te weten om je toch te kunnen helpen. Het kan zijn dat je wel klachten hebt, maar dat de onderliggende oorzaak in het onbewuste ligt (de herinnering wordt nog geblokkeerd). In dat geval is het ook heel behulpzaam, dat het onderliggende probleem niet hoeft te worden benoemd.

Last van herbeleving van trauma of flashbacks?

Als we iets ernstigs mee maken, dan kan dit leiden tot een traumatische ervaring. Indien we in staat zijn om iets te doen in deze situatie of er wat van te leren, dan kunnen we de traumatische ervaring achter ons laten. Als het echter voor onszelf nog niet opgelost is, of we zijn machteloos om er iets aan te doen, dan kan het zijn dat we PTSS ontwikkelen. Dan herbeleven we die betreffende ervaring of krijgen flashbacks. In dit geval kun je de ervaring maar niet loslaten. IEMT is een mooie methode om hieraan te werken.

Ik help jou om aan jezelf te werken.

Als jij denkt dat IEMT iets voor jou zou kunnen betekenen, dan ondersteun ik je graag in dit proces.

Als IEMT therapeut laat ik je graag ervaren hoe krachtig en effectief IEMT kan zijn. Neem gerust contact met mij op als je meer wilt weten over IEMT of zelf aan de slag wilt met IEMT. Ik zie je graag!

Brigitta Derksen

hedline-2-1.pngStart IEMT voor een mooier leven!hedline-3-1.png

IEMT kan juist nu een waardevolle rol in het dagelijks leven spelen, nu we veel met angst geconfronteerd worden en minder mogelijkheden hebben om samen te genieten.

Met behulp van IEMT leer je het verleden los te laten. Je ontwikkelt vaardigheden die je helpen om negatieve patronen zoals angst en piekeren te doorbreken, terwijl het ook je zelfvertrouwen versterkt. Ook ten tijde van crises.

meld je aan voor een

IEMT kennismakingsconsult

‘Eerst zien, dan geloven?’  Meld je dan aan voor een kennismakingssessie en vind uit of het voor jou net zo goed werkt.

door Brigitta Derksen

Ontstaan van IEMT

IEMT is een probleemoplossende methodiek, die voor een enorme verbetering van de kwaliteit van jouw leven kan zorgen. De ontwikkelaar van deze methode is Andrew Austin. De methode is ontwikkeld rondom problematieken, waarbij praat-therapieën onvoldoende bleken te helpen, omdat de oorzaken liggen in de werking van het limbisch systeem (ons gevoelssysteem).

IEMT zet je in wanneer de tijd niet al je wonden heelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onverwerkt trauma.

“Trauma is geen stoornis maar een verstoring. Trauma kun je verwerken en het kan je zelf transformeren.”

Brigitta Derksen

IEMT KUN JE GEBRUIKEN BIJ:

  • Ongewenste emoties en gevoelens (je werkt aan je emotionele welzijn door neutralisering van steeds terugkerende ongewenste emoties en gevoelens);
  • Het verwerken van ingrijpende levenservaringen, zoals bijvoorbeeld verlies van dierbaren en trauma;
  • Het loslaten en verwerken van nare herinneringen of angstige toekomstbeelden;
  • Het verminderen van stress gerelateerde klachten;
  • Angst, depressie, stress, posttraumatische stress (PTSS), burn-out, fobieën;
  • Identiteitsontwikkeling en persoonlijke groei;
  • Het ontwikkelen van een positief zelfbeeld;
  • Het verwerken van een pest-verleden;
  • Als je last hebt van andermans gevoelens;
  • Als je hoogsensitief bent en daarbij klachten ervaart;
  • Lichaamsbewustwording (door bewustmaking van fysiologie kom je los van een probleemhouding).

Traumatherapie door IEMT 

Bij IEMT wordt gewerkt met imprints: het moment, waarop je ‘geleerd’ hebt om je op een bepaalde manier te voelen. Bij vergelijkbare omstandigheden volgt automatisch hetzelfde gevoel. Deze imprints kunnen bestaan uit gevoelens, beelden, ervaringen, overtuigingen, innerlijke opdrachten en verantwoordelijkheden.

Veel van onze imprints ontstaan in de eerste zes jaar van ons leven. Soms ontstaan imprints al voor de geboorte.

Hoe hebben we geleerd om ons te voelen zoals we dat doen? Door dit te verkennen, wordt de mogelijkheid geopend om de juiste verandering in ons emotionele leven te creëren.

Imprint

Bij IEMT wordt gewerkt met imprints: het moment, waarop je ‘geleerd’ hebt om je op een bepaalde manier te voelen. Bij vergelijkbare omstandigheden volgt automatisch hetzelfde gevoel. Deze imprints kunnen bestaan uit gevoelens, beelden, ervaringen, overtuigingen, innerlijke opdrachten en verantwoordelijkheden.

Veel van onze imprints ontstaan in de eerste zes jaar van ons leven. Soms ontstaan imprints al voor de geboorte.

Hoe hebben we geleerd om ons te voelen zoals we dat doen? Door dit te verkennen, wordt de mogelijkheid geopend om de juiste verandering in ons emotionele leven te creëren.

Wat levert IEMT op?

Wanneer IEMT wordt ingezet, heeft dit in de meeste gevallen al heel snel een duidelijk effect. Bij meer chronische en complexe problemen worden ook goede resultaten behaald, maar kan het zijn dat er dan meerdere sessies nodig zijn.

  • Ongewenste herinneringen verliezen de emotionele lading.
  • Je ervaart je herinnering of je emotie als minder storend.
  • Je ervaart meer afstand tot het probleem, het vraagt niet meer zoveel aandacht, je ervaart het niet meer als een probleem en je gaat er nu op een volwassen manier mee om.
  • Alle emotionele gelijkwaardige ervaringen uit jouw leven worden meegenomen.
  • Je krijgt nieuwe inzichten, andere ideeën en weer toegang tot oude herinneringen.
  • Er ontstaat een gezonde grens tussen het verleden en het heden.
  • Gevoelens, problemen of verantwoordelijkheden, die jij van een ander draagt en niet van jou zelf zijn, kan je op afstand zetten. Hierdoor ontstaan er gezonde grenzen tussen jezelf en de ander.

Centro Mio

Brigitta is opgeleid tot IEMT therapeut en is aangesloten bij The Association for IEMT Practitioners

 

 

 

WANNEER KAN IEMT NIET WORDEN TOEGEPAST?

IEMT

Als er sprake is van één of meerdere van de onderstaande problemen, dan kan IEMT helaas niet worden toegepast:

  • Als je een oogziektes hebt
  • Als je een neurologische stoornis hebt
  • Als je psychotische kenmerken hebt of een psychotisch verleden
  • Wanneer je nog moet optreden als getuige bij een strafrechtelijk proces