Mindfulness

Mindfulness

Mindfulness in crisistijd
Mindfulness in crisistijd

Het coronavirus blijft ons leven domineren.​

We leven in een moeilijke tijd sinds Corona haar intrede heeft gedaan. Elke dag horen we over een conflict of een andere crisis, die het leven van zoveel mensen bedreigt. Het is gemakkelijk om nu met veel angst te leven en het is nog makkelijker om vanuit die angst te reageren. Wanneer we reageren uit angst, hebben we de neiging om veel meer kwaad in de wereld te veroorzaken.

Hoe leren we met onze angst om te gaan? Hoe gaan we om met de stress die deze periode met zich meebrengt? In deze tijd is mindfulness een methode die ons hierbij helpt.

Waar we normaal in moeilijke tijden steun bij elkaar zoeken, moeten we nu afstand houden. We missen de sociale contacten en er heerst een gevoel van angst en onzekerheid. Winkelen, uitgaan, musea bezoeken, naar de bios gaan of spontaan uit eten, het is allemaal anders. Dit kan klachten van stress veroorzaken als angst, prikkelbaarheid, somberte, piekeren, je zorgen maken, lichamelijke spanningsklachten en slaapproblemen. Ook kunnen relaties onder druk komen te staan. 

Ik ervaar zoveel meer rust in mijn leven. In 8 weken tijd, ervaar ik veel minder stress.

Mindfulness heeft mij geleerd om te genieten van alle dingen. Ik heb veel minder pieker gedachten.

Als moeder en als partner, ben ik zoveel meer rustiger. Niet alleen ik ervaar de verandering, ook de mensen om mij heen.

Na de mindfulness training lijkt het wel of er meer tijd in een dag zit. Ik heb veel meer tijd over voor mijzelf.

Mindfulness

Mindfulness betekent simpelweg: volledig bewust zijn van wat er gebeurt en in contact zijn met wat je daarbij ervaart. In deze zin kun je het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Mindfulness is de kunst om te schakelen: waar jouw aandacht is, daar ben je. Om vaker uit de doe-modus te stappen. Om contact te maken met het hier en nu – de plek waar het leven zich afspeelt. Er is dus niets zweverigs aan.

Waarom mindfulness?

Je kunt Mindfulness inzetten om balans in het leven te brengen, om beter om te gaan met klachten en om persoonlijke kwaliteiten te ontwikkelen. Door vaker jouw aandacht te sturen, leer je bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtenpatronen die niet behulpzaam zijn. Je kunt je beter concentreren en ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger. Mindfulness maakt het leven mooier; je leeft intenser en bewuster.

Voor wie is mindfulness geschikt?

Mindfulness is bedoeld voor iedereen die de kwaliteit van zijn of haar leven wil verbeteren. Zelfs als er geen sprake is van specifieke klachten. Voor iedereen, die wil leren mediteren, meer contact met hun eigen leven willen krijgen, met de keuzes die ze maken en voor mensen die uit de dagelijkse routine van het leven willen stappen en elk moment bewust willen leren beleven. Dit kan zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak liggen. Mindfulness is ook geschikt voor alle mensen met lichamelijke, geestelijke en emotionele klachten die van mening zijn dat ze wat aan hun klachten moeten gaan doen.

Bijvoorbeeld mensen met hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, alle aan stress gekoppelde klachten, depressieve klachten, burn-out, piekeren, maag- en darmklachten, enzovoorts. 

Ook mensen die aan het genezen zijn van een ziekte en terug willen in het arbeidsproces of mensen die na een (zware) ziekte hun leven weer op willen pakken, hebben baat bij Mindfulness. Bijvoorbeeld mensen die te maken hebben (gehad) met depressie, angstklachten, dwangmatigheid, impulsproblemen, burn-out, kanker, hart- en vaatziekten, chronische ziekten (bijvoorbeeld diabetes, fybromyalgie, nierziekten), enzovoorts. 

Ik help jou om Mindful te worden.

Als jij denkt dat mindfulness iets voor jou zou kunnen betekenen, dan ondersteun ik je graag in dit proces.

Als mindfulness professional heb ik al meer dan 10 jaar ervaring in het geven van mindfulness trainingen en mindful coaching. Neem gerust contact met mij op als je meer wilt weten over Mindfulness of zelf aan de slag wilt met mindfulness. Ik zie je graag!

Brigitta Derksen

hedline-2-1.pngStart mindfulness voor een mooier leven!hedline-3-1.png

Mindfulness kan juist nu een waardevolle rol in het dagelijks leven spelen. Met behulp van mindfulnesstraining leer je innerlijke rust te ontwikkelen. Je ontwikkelt vaardigheden die je helpen om negatieve patronen zoals angst en piekeren te doorbreken, terwijl het ook je vermogen versterkt om mild te zijn tegenover jezelf en voor anderen. Zo krijg je meer veerkracht en compassievolle relaties. Dus ook ten tijde van crises.

schrijf je in voor een online

Mindfulness training

Maak kennis met mindfulness en ervaar de rust, de ontspanning en ervaar de mooie momenten die het leven met zich mee brengt.

door Brigitta Derksen

Wat is mindfulness?

Mindfulness (‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’) is een wetenschappelijk onderbouwde, veelbelovende stroming binnen de psychotherapie en wordt gegeven in de vorm van trainingen. Mindfulness helpt je in het hier en nu te zijn en te zien wat er werkelijk is en niet wat u wenst dat er is. Op deze manier word jij bewuster van jezelf en de manier waarop je in het leven staat, zonder oordeel. Mindfulness is hierbij niet alleen een formele techniek waarbij je leert mediteren, maar waarbij je als het ware een nieuwe levenshouding aanneemt/aanleert. 

In het dagelijks leven zijn we met onze gedachten vaak in het verleden of de toekomst. Veel dingen doen we op de automatische piloot – onbewust. Er zijn zoveel dingen die onze aandacht en inzet vragen. Meestal zijn we bezig met wat zich in de toekomst zal voordoen of wat zich in het verleden voordeed, met fantasieën, gedachten of piekeren en oordelen. Zo kunnen we zomaar een groot deel van de dag ‘missen’. Dit patroon is te doorbreken met Mindfulness. 

Je leert te doen door te oefenen. Dat heeft een aantal positieve gevolgen. Door vaker jouw aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in jouw hoofd. Je kunt je beter concentreren en ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger. Tegelijkertijd worden jouw ervaringen een stuk levendiger en intenser door er jouw volle aandacht aan te schenken. Daarbij leer je beter jouw grenzen te bewaken en word je zelfbewuster en zelfverzekerder. 

“You can’t stop the waves from coming,

but you can learn how to surf”

 
John Kabat Zinn

Wetenschappelijk

Mindfulness krijgt steeds meer aandacht vanuit de wetenschappelijke hoek. In de Verenigde Staten worden onderzoeken uitgevoerd door het Center for Mindfulness, University of Massachusetts, Worcester en andere universiteiten. In Engeland en Wales wordt onderzoek uitgevoerd aan de University of Cambridge en de University of Wales, Bangor. Ook in Nederland wordt onderzoek uitgevoerd. 

In september 2009 startte Prof. dr. Anne Speckens, hoogleraar psychiatrie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, een groot onderzoek waarin de effecten van Mindfulness worden vergeleken met de effecten van antidepressieve medicijnen en met een combinatie van Mindfulness en medicijnen. Naast de Nijmeegse universiteit nemen ook de universiteiten van Leiden en Groningen en de Vrije Universiteit van Amsterdam aan het onderzoek deel. Daarnaast zijn er nog acht instellingen voor geestelijke gezondheidszorg partner in het onderzoek. 

Psycholoog dr. Ivan Nyklicek en zijn collega’s van de Universiteit van Tilburg onderzochten het effect van een mindfulness-training in een experimentele setting en toonden aan dat de training tot minder stress leidt bij de deelnemers. De uitkomsten, gepubliceerd in het wetenschappelijks tijdschrift Annals of Behavioral Medicine, lieten zien dat de mensen die de training hadden gevolgd een substantieel sterkere daling van hun stressniveaus hadden. 

Op de site van de VMBN staan de recente artikelen

Historie mindfulness

Mindfulness vindt haar oorsprong in het Boeddhisme. Zoals veel stromingen vond ook deze haar weg naar de westerse wereld. De Amerikaan Jon Kabat Zinn is de grondlegger van de mindfulness- of aandachttraining zoals die in Nederland nu wordt aangeboden. Als moleculair bioloog aan de universiteit van Worchester, Massachusetts, viel het hem op dat chronische patiënten die medisch gezien uitbehandeld waren, vaak tussen wal en schip vielen. Zij kregen te horen dat ze maar moesten ‘leren leven’ met hun klachten, maar niemand kon hen uitleggen hoe. 

Kabat-Zinn, diepgaand beoefenaar van Vipassana-meditatie en yoga, besloot om een basistraining samen te stellen om deze patiënten, maar vooral ook iedereen te bereiken die een steuntje in de rug konden gebruiken.  Zijn doel hierbij werd patiënten middelen te geven waardoor ze zelf iets aan hun gezondheid en de beleving ervan konden (blijven) doen. Centraal in zijn benadering staat het ontwikkelen van de kwaliteit van aandacht. De training kreeg officieel de titel Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) en bleek uiterst succesvol. Kabat-Zinn opende speciaal in 1979 een Stress Reduction Clinic (later ‘Centre for Mindfulness’ genoemd) waar steeds meer therapeuten een opleiding kwamen volgen. 

Goed voorbeeld doet volgen. Psycholoog Zindel Segal ontwikkelde later samen met collega’s Mark Williams en John Teasdale een variant op de training van Jon Kabat-Zinn, waarbij elementen van cognitieve gedragstherapie zijn ingebouwd: Mindfulness-based Cognitive Therapy (MBCT). Deze variant verschilt overigens slechts op onderdelen van de oorspronkelijke opzet. In Nederland worden de termen ‘Mindfulness-training’ en ‘aandachttraining’ gebruikt voor zowel MBSR en MBCT. Meestal gebruiken trainers tussenvormen van beide varianten, aangepast aan de behoefte van hun groep. 

Mindfulness

Je kunt Mindfulness inzetten om balans in het leven te brengen, om beter om te gaan met klachten en om persoonlijke kwaliteiten te ontwikkelen. Door vaker jouw aandacht te sturen, leer je bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtenpatronen die niet behulpzaam zijn. Je kunt je beter concentreren en ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger. Mindfulness maakt het leven mooier; je leeft intenser en bewuster. 

Wat levert mindfulness op?

Natuurlijk zijn de resultaten persoonsgebonden. Het hangt af van de persoonlijkheid, de inzet van de persoon en de hulpvraag in hoeverre het gewenste resultaat wordt bereikt. Toch komt uit de vele onderzoeken die door de jaren heen zijn uitgevoerd een aardige lijst van algemene, veelvoorkomende effecten van Mindfulness: 

  • concentratie
  • het kunnen verdragen van onrust
  • het kunnen maken van effectieve keuzes
  • zelfvertrouwen
  • ontspanning
  • energie
  • kennis en wijsheid
  • het genoegen van ‘aanwezig zijn’
  • beter met stressvolle situaties om kunnen gaan
  • vermindering van lichamelijke en geestelijke klachten

Centro Mio

Brigitta is in 2011 opgeleid in Amerika, door de grondlegger Jon Kabat-Zinn. Daarnaast heeft zij nog het Trainers Development Intensive gevolgd op The UMASS Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society. Ze heeft niet alleen in Amerika gestudeerd, ook in Nederland heeft zij de complete opleiding bij het CVM gevolgd. 

Brigitta is een mindfulness professional en is een categorie 1 trainer en aangesloten bij de beroepsvereniging VMBN en VVM.

BE MINDFUL

Mindfulness

Er zijn verschillende trainingen op het gebied van mindfulness

Zoals:

  • MBSR training
  • Mindful afvallen
  • Mindful wandelen
  • Mindfulness en compassie
  • Mindfulness voor ondernemers