Masterclass Grenzen stellen met compassie voor professionals

Blijf jezelf ontwikkelen als ik-grens professional!

Ben jij een (zorg)professional en heb jij te maken met personen binnen jouw eigen beroepspraktijk die willen werken aan gezonde grenzen en een gezond ‘zelf’? Dan ben jij bij Centro Mio aan het juiste adres. Wij verzorgen trainingen met een tweeledig doel: je leert wat ik-grensbewustzijn is en leert hoe jij dat kunt toepassen in je werk. Tevens leer je interventies waar jouw doelgroep baat bij heeft.

Ik-grensbewustzijn

Dat we een persoonlijke (psychische) ik-grens hebben, dat weten we, dat voelen we. We ervaren onze grens vooral wanneer iemand er overheen gaat of wanneer we zelf over onze grens gaan. We horen mensen dan zeggen: “Hij is veels te ver gegaan, ik trek het niet meer” of “Ik ben veels te ver over mijn grens gegaan, ik had eerder moeten stoppen.”

Onze psychische grens lijkt belangrijk voor ons gevoel van geluk en ongeluk en belangrijk voor ons gevoel van kracht en zwakte. De vorm, de hoogte en de doorlaatbaarheid van onze psychische grens vormt zich gaandeweg in ons leven. En waarschijnlijk ontwikkelt de vormgeving van onze begrenzing zich gaande ons leven steeds door.

Een groeiend en goed ontwikkeld ik-grensbewustzijn leidt tot een sterkere ik-grens en een grotere zelfwaardering en tot een meer subtiele zelfwaarneming. Deze kwaliteiten beïnvloeden, ontwikkelen en veranderen de relatie met onszelf en met anderen. Door ons bewust te zijn van de eigen ik-grens en van de eigen innerlijke ruimte kunnen we bewust verschillende perspectieven innemen. De ik-grens maakt het ons mogelijk om mindfull dan wel cognitief waar te nemen.

Voor welke professional is de Masterclass Grenzen stellen met compassie geschikt?

Deze masterclass is voor iedereen die professioneel met mensen werkt zoals: coaches, counselers, artsen, therapeuten, psychologen, maatschappelijk werkenden, leidinggevenden etc.

Dr. Nick Blaser ontwikkelde een interpersoonlijk aandachtsmodel (interpersonal attention management) dat ons helpt tussenmenselijke interacties beter te begrijpen. Het helpt ons om onze psychische ruimte en onze grenzen te beschermen.

Wil je een inschatting maken van de sterkte van jouw persoonlijke psychische (mentale) grens dan kun je online de vragenlijst BPS-14 invullen. Na het versturen van de antwoorden krijg je onmiddellijk jouw individuele score te zien samen met een korte uitleg over grensfactoren die voor jou van toepassing kunnen zijn. Jouw gegevens en uitkomsten worden niet opgeslagen of gebruikt.

Wat is het programma van Masterclass grenzen stellen met compassie

Opbouw van de training: 

De masterclass bestaat uit twee blokken van elk drie dagen. In de eerste drie dagen van de training maak je kennis met de visie en werkwijze van Nick Blaser. Aan de hand van een ruimtelijk model wat door Nick de 3-dimensionale grensvisualisatie wordt genoemd (3-DGV) leer je de grensthema’s analyseren en werken met de begrenzing van de psychische ik-ruimte.

Tijdens de tweede driedaagse wordt ingezoomd op het werken met gevoelens. We leren met het ruimtelijke aandachtsmodel (interpersonal attention management) afweer-mechanismen nog beter begrijpen en ermee werken.

In beide blokken wordt gewerkt met eigen grensthema‘s en met ervaringen uit de werkpraktijk.

Tijd investering

Zes dagen verspreid over 2 keer een driedaagse met een tussenliggende periode van 3 maanden zodat je voldoende gelegenheid hebt om jezelf te ontwikkelen en het geleerde te toetsen en in praktijk te brengen. Indien mogelijk vorm je een blijvende intervisiegroep. 

Aan te schaffen literatuur

Verplichte literatuur bij de basistraining: “Zo ben ik en jij bent anders” en “Gevoelens komen en blijven” van Nick Blaser.

Wat ga je leren in de Masterclass Grenzen stellen met Compassie?

  • Je hebt je de theorie over en de visie op het belang van ik-grenzen eigen gemaakt.
  • Je hebt met het driedimensionale model (3DGV) van Nick Blaser gewerkt.
  • Je kunt gebruik maken van een taal die voor cliënten behulpzaam is.
  • Je hebt de verschillende ‘interpersonal mental states’ zoals mindful- ness, meevoelen (compassion), invoelen (empathy), theory of mind en theory-theory verdiept.
  • Je hebt inzicht in persoonlijke grens-thema’s.
  • Je kunt patronen herkennen en veranderingen begeleiden.
  • Je kunt werken met gevoelens binnen het 3 DGV model
  • Je hebt de systemische manier van kijken en werken verdiept.
  • Je hebt de kracht van het mindful begeleiden ervaren.

Voor wie?

Deze training is geschikt voor praktiserende coaches en/of counselors en voor professionals voor wie werken aan een gezonde tuin en ik-grens een belangrijk onderdeel van het werk is. Deze training is tevens zeer geschikt voor mensen in de zorg en GGZ therapeuten. De opleiding is ook aantrekkelijk voor professionals die zich willen bekwamen in trauma en zich de basisconcepten van de hoogsensitiviteit  in een overzichtelijke en afgebakende periode van een halfjaar eigen willen maken.

Vereisten om deel te kunnen nemen:

Voor deelname aan de training hoogsensitiviteit voor professionals is een hbo werk- en denkniveau en een relevante werksituatie (of zicht daarop) vereist.

Technologie-eisen

Om in een online training de best mogelijke ervaring voor jou en alle deelnemers te garanderen, heb je een goed werkende computer, tablet of een laptop nodig. Eventueel kan het via een smartphone, maar dit raad ik niet aan. De minimale vereisten om de onlinetrainingen goed te kunnen volgen, zijn dat je beschikt over een webcam, een koptelefoon of oortjes, een microfoon en een goede internetverbinding.

Prijs

€ 895

Groepsgrootte

minimaal 6 - maximaal 16

Niveau

Beginnend

Duur van de training

3 maanden

Tijdsinvestering

6 dagen

Trainer

Brigitta Derksen

VERVOLG TRAININGEN

Masterclass 3: Grenzen stellen met compassie ( II) Groepsgericht werken met ik-grenzen. Masterclass 3 start eens per jaar bij voldoende deelnemers.

schrijf je in voor training

Masterclass grenzen stellen met compassie

Maak kennis met ik-grensbewustzijn en hoe je dit in kunt zetten binnen je eigen werk. Onderscheid je in je deskundigheid.